Filip Vagač

Občianske organizácie vyzvú prezidenta, aby nepodpísal „ruský zákon“

Národná rada Slovenskej republiky dnes v skrátenej podobe schválila časť tzv. „ruského zákona“ proti mimovládnym neziskovým organizáciám. Z pôvodného návrhu síce vypadla sporná regulácia lobingu, ale zostalo v ňom viacero ustanovení, ktoré neprimerane zvyšujú administratívnu záťaž pre mimovládne neziskové organizácie a sú v rozpore s rozhodnutiami Súdneho dvora EÚ a Európskeho súdu pre ľudské práva. V reakcii na dnešné rozhodnutie NR SR sa preto Komora mimovládnych neziskových organizácií a Platforma pre demokraciu rozhodli obrátiť na prezidenta Petra Pellegriniho s výzvou, aby „ruský zákon“ proti mimovládnym neziskovým organizáciám nepodpísal.

Vládna koalícia sa rozhodla presadiť zákon proti mimovládkam aspoň v čiastočnej podobe. Na jednej strane vítame, že z návrhu bol odstránený diskriminačný návrh regulácie lobingu, ktorý sa mal týkať len mimovládnych neziskových organizácií, ale na druhej strane nemôžeme akceptovať, že v zákone ostali paragrafy, ktoré sú ľahko politicky zneužiteľné proti občianskej spoločnosti a sporné z hľadiska možných negatívnych zásahov do práva na súkromie, či právnej istoty. Obrátime sa preto na pána prezidenta, aby tento paškvil nepodpísal a vrátil ho do NR SR,“ vyhlásil Programový riaditeľ Platformy pre demokraciu Filip Vagač.

Hlavné výhrady mimovládnych neziskových organizácií voči schválenej verzii zákona, ako ich spracovali právnici Via Iuris: 

  1. Stále považujeme za problematické body týkajúce sa zverejňovania osobných údajov darcov, ktorí prispeli na činnosť organizácie viac ako 5 000 eur, títo majú stále právo na ochranu svojho súkromia. Vytváranie zoznamov podporovateľov je problematické aj z pohľadu rozhodnutí Súdneho dvora EÚ a Európskeho súdu pre ľudské práva, lebo zasahuje do práva na súkromie a tiež môže odrádzať darcov od podpory konkrétnych organizácií vo väčšom rozsahu.

  2. Nejasné zostávajú kontrolné právomoci registrových orgánov, ktoré po novom majú vyhodnocovať výkazy transparentnosti. Za účelom preverovania organizácií si budú môcť pýtať ďalšie dodatočné informácie, ktoré nie sú v zákone stanovené presne, a to aj opakovane, a ukladať organizáciám pokuty. Kontrolné právomoci by mali byť jasne definované a vymedzené, inak to porušuje čl. 2 ods. 1 ústavy, ktorý hovorí, že orgány verejnej moci môžu konať iba tak, ako im to zákon dovoľuje.

  3. Zaradenie občianskych organizácií medzi povinné osoby podľa infozákona je diskriminačné a neprinesie žiadnu väčšiu transparentnosť, lebo všetky informácie, ktoré môžu občania od organizácií získať, už má k dispozícii štát alebo samospráva. Jediné, čo to v praxi spôsobí, je väčšia administratíva pre organizácie aj štátne orgány a samosprávu.

Zákon v takejto podobe bude znamenať pre mimovládne organizácie okrem právnej neistoty aj neprimerané administratívne náklady. Poslanci urobili zo súkromných organizácií povinné osoby a ukladajú im povinnosť  poskytovať informácie, ktoré už raz verejným inštitúciám poskytli. Ale predovšetkým, poslanci nútia mimovládne organizácie zverejňovať darcov, čím vytvárajú  v spoločnosti prostredie neprajné princípom solidarity, filantropie a darovania pre verejný prospech,” dodal predseda Komory mimovládnych neziskových organizácií Marcel Zajac.